Readers

Saturday, October 29, 2011

Aku Sangat Takut Tentang Perihal Ini- Vol II

Satu hari suntuk aku cari majalah Waves SMK Kapit2 Edisi Pertama.  Habis semua kotak aku selongkar tapi tak jumpa. Edisi 2 sampai Edisi 4 adala.  Mungkin aku dah terlebih simpan secara selamat menyebabkan aku sendiri dah tak dapat cari. Hmmm...

Jadi kenalah sambung predicament semalam mengenai perihal bekas pelajar aku ramai yang dalam perjalanan menjadi Cikgu.

Dari mana nak mula?  Agak sukar sebab bahan rujukan untuk aku mulakan mukadimah dah 'hilang'.

What Goes Around Comes Around.

Kalau aku tak silap, dalam artikel yang aku tulis mengenai keguruan dan perihal aku menjadi guru tu, aku ada nyatakan dua sebab mengapa aku beria-ia nak jadi Cikgu.  

Yang pertamanya...
Sebab aku suka dan sangat teruja untuk mendidik.  Sangat puas bila ada orang paham apa yang aku explain. Kiranya masa sekolah dulu-dulu adalah juga kengkawan yang datang ber'guru' dengan aku dan disebabkan aku lembab pick-up (malu), once aku dah paham amat mudah untuk aku terangkan pada kawan-kawan sebab aku 'tahu' apa yang diorang tak paham.. (sebab aku pun sama lembab.. Haha! Malu lagi). Berbanding dengan bebudak yang cepatje paham/tangkap, selalunya diorang tak dapat terangkan sebab diorang lokek sombong kedekot ilmu tak nampak apa masalah orang sampai tak paham-paham. (teori aku ke ni?)

Dan sebab yang kedua...
Aku selambabadak tulis kat situ, aku tak sabar nak gantikan Cikgu yang aku rasakan tak sepatutnya jadi Cikgu dan tak sepatutnya memegang kapur mengajar budak-budak. Dan waktu aku tulis artikel tu, wajah seorang cikgu yang paling aku anti waktu sekolah menengah dulu terbayang-bayang di kotak pemikiran aku. (Eleh! Simpan saja judgemental kau itu, aku rasa SEMUA orang ada pandangan berbeza pada guru-guru yang pernah mengajar korang dulu.. kan?kan? Tak baik menipu)  Sebab apa aku kata tak layak? (suka hati je aku men-judge seorang Cikgu)  Terdapat beberapa kejadian kat sekolah aku belajar dulu yang aku rasakan dia telah menggunakan kuasanya sebagai seorang guru secara melampau dan keterlaluan, dan aku rasa dia tak pandai pun mengajar. (waktu ni aku Tingkatan 2, belum akil baligh).

So apakah kes dengan tajuk entri ini? 

Tunggu lagi






No comments: