Readers

Sunday, July 29, 2012

Kenapa Ye?


1A8 2010

Sebelum aku pindah dulu, aku adalah guru tingkatan untuk kelas ni.. Kelas ke-8 dari sembilan buah kelas tingkatan 1. Budak-budak kelas aku ni walaupun nakal, tapi mendengar kata, pakaian kemas, rajin dan nampak bersih.



Bawah ni pulak gambar-gambar yang aku ambik dengan diorang haritu.. Masih kekal cantik dan bertambah hensem (bekas guru tingkatan diaorang pun dah bertambah hensem kurus sket)

3A8 2012 (1A8 2010)

From left; McLiffzy Shaggy, Cikgukeaku, Wesley, Rio Leonardo, Yemwie Malsteen

From left: Doris D, Cikgukeaku, Fildaanisia, Madeline
The sent-off party


McLiffzy Shaggy a.k.a the man with the nicest name :)
The League of Gentlemen :)
Esok aku akan mengajar menemui kelas-kelas di SMS. Aku masih tertanya-tanya mengapa para pelajar yang menghuni kelas hujung di Sarawak, terutama di SMK Kapit No.2 masih ada semangat untuk belajar, menguruskan kelas, menjawab soalan peperiksaan etc.

Kalau dibandingkan dengan kelas-kelas hujung (malangnya.. ada pelajar kelas depan pun lebih kurang sama) di SMS (sekolah aku sekarang) budak-budak dia datang sekolah hanya untuk tidur, main dan dapat dapatkan duit belanja. 

Aku terbayangkan muka bersih Mcliffzy Shaggy, Rio Leo, Wesley, Thomas, Filda, Doris, Sharmin dan lain-lain.  Kemudian aku bandingkan dengan muka celaru Sahbil, muka mengantuk Nashrand, baju warna kelabu dan berkutu air Phalip, muka tak mandi Pu Yee Feng, rambut tak bersikat Tajul dan lain-lain. Macam langit dengan bumi.

Sedangkan 90% pelajar-pelajar SMK Kapit 2 ni tinggal di asrama sepenuh masa dan terpaksa menguruskan segala keperluan harian sendiri manakala budak-budak SMS pulak semuanya duduk di rumah ibubapa/penjaga.

Kenapa ye?

Mungkin ada kaitan dengan entri aku sebelum ni:

Mari Ternak Anak

Kepada ibubapa... Sila ambil perhatian (kepada anak-anak anda)

Cikgukeaku? Walaupun aku ada anak angkat je.. Itupun dah tersangat risau :)

1 comment:

BaKa Lii ♥!! said...

Jgn cume tengok yg x baik .. ade jugak student yg baik kat skolah kite ..spt 4S1 punya Lily !!! :P