Readers

Wednesday, June 8, 2011

superior sangat kah kamu?

Superiority complex: an exaggerated feeling of being superior to others.

~~Off track kejap~~
Alkisahnya hari ni aku buat entri di KFC sebab celcom sangat bebal. Aku dah jarang maki memaki tapi disebabkan aku bayar RM 68 sebulan, aku rasa seolah tersangat kaya dan pemurah sedangkan servisnya sangat teruk dan dalam beberapa harini talian langsung tak tersambung. Mulanya aku ingat sebab aku ter-alpa untuk bayar langganan jadi pada satu malam ni aku pun berdesup naik kereta pergi bayar bil kat Maybank Jasin, tapi bila sampai rumah semula masih sama. Bukanlah ketagih sangat dengan internet cuma ada beberapa perkara yang aku kena lakukan berhubung dengan rumah aku di Kasa Heights tu. (Jadi kepada pihak Celcom, sila dengar rintihan saya sebelum anda kehilangan RM68 sebulan)

~~Kembali ke tujuan asal~~
Sebenarnya apa yang aku nak tulis ini adalah satu serangan peribadi peringatan kepada aku kenapa aku perlu berfikir dua tiga kali sebelum bertindak dan tidak menyesal atas apa tindakan yang aku lakukan.

Kesnya bermula sangat mudah dengan panggilan telefon yang cuma memakan masa 58 saat sahaja, tetapi berjaya membuat emosi aku bergolak. Juga jika tidak kerana sifat sabar yang dah mula terbentuk dalam diri aku (Alhamdulillah) pasti aku dah melancarkan Perang Dunia Ke-3 (untuk kali yang kesepuluh)

Tidak perlu diterangkan butir-butir perbualan cuma aku sangat tidak setuju dengan sikap superiority complex yang dipunyai oleh sesetengah individu. Yang merasakan apabila:

~pekerjaannya
~pendapatannya
~pengalamannya
~malah umurnya

melebihi daripada orang lain, dia perlu memperberlagakkan diri supaya orang yang diperberlagakkan itu nampak lebih kecil daripadanya.

Pada masa yang sama, si superiority complex ni juga merasakan dia boleh berkata apa sahaja tanpa perlu menjaga hati orang yang dirasakan inferior. Boleh menggunakan apa sahaja perkataan yang pedas dan bersifat peribadi dengan sengaja untuk melihat reaksi balas daripada individu yang satu lagi. Melalui bacaan aku, salah satu trait yang ada pada manusia berpenyakit mental superiority complex ini adalah akan berasa puas apabila individu yang diganggunya itu sakit hati. (WTF?!! Takde kerja lain?) Oh, tolonglah!

Kadangkala aku memang rasa nak cuba juga perangai macam ni. Sekadar membalas dendam. Mungkin situasinya jadi seperti ini.

Aku: Banyak letak gambar family kat FB eh?
S.C.: Eh?
Aku: Nampak cam bahagia jer, tapi sebenarnya tak macam tu kan?
S.C.: Huh?
Aku: Bukan ke kalau situasi sebenar, behind closed door banyak maki dan tengking mengking kan? Kan? Tapi kat FB macam penyayang jer. Berlakon ek?

Hahaha.. Nampak tak? Aku pun boleh buat gak. Berbekalkan sekelumit maklumat yang aku ada mengenai kehidupan peribadi, aku pun boleh buat benda yang tak berfaedah, iaitu menyakitkan hati orang.

Pastu akan pasti si superior complex ni akan sangat berkira-kira bila nak menempel gambar-gambar nya lagi, dan lama kelamaan mesti jadi berkurang kerana takut ke-superior-an nya di persoalkan. Tapi aku takkan buat macamtu (mungkin belum masanya kot?) sebab aku ingin menjadi orang yang lebih baik peribadi daripada si superiority complex.

Kadangkala aku boleh terima dan anggap segala yang terpacul dari rongga di bawah hidung itu sebagai gurauan (yang melampau), tapi kadangkala bila dah mula bercakap ikut sesedap rasa dan perasaan, maunya tak membuak-buak? Sebab semua orang tahu, setiap insan ada kelemahan atau kekurangan masing-masing, tapi janganlah gunakan pengetahuan kita itu untuk merendah-rendahkan pihak yang satu lagi. Kalau memang besar, bertuturlah seperti seorang dewasa, then I'll respect you for that.

Sungguh tidak setuju dengan penyakit ini dan secara automatisnya telah kehilangan rasa hormat daripada aku. Harap penyakit ini belum dan tak akan menjangkiti aku. Amin.


P/S: CikguKeAku Cikgu aku pernah bagitahu dulu, "Allah bagi satu mulut dan dua telinga supaya kita mendengar 2 kali ganda dari bertutur, baru komunikasi itu menjadi indah". Tapi kalau ikut bahasa aku, "Kita perlu lebih banyak mendengar dari membebel". Lagi jelas kan?

No comments: